Publicaties
Wetenschappelijke artikelen en rapporten
Groot, A., Voskamp, H., Wolf, M., & van Drie, E. (2023). Professionele achtergrond van mbo-docenten basisvaardigheden en burgerschap. ECBO. Hier beschikbaar.
Coenen, J., Bremer, B., Hagen, A., Kleinendorst, W., Rens, M., & Wolf, M. (2022). Tweede evaluatie pabo pilots uitgebreide specialisaties jonge kind en oudere kind. ECBO. Hier beschikbaar.
Wolf, M.C. (2022). Spoken and written word processing: Effects of presentation modality and individual differences in experience to written language. Proefschrift. Radboud Universiteit Nijmegen, Nijmegen. Hier beschikbaar.
van Oeffelt, T., Wolf, M.C., van den Ende, J. (2021). Leren binnen opleidingsteams. ‘Professioneel frame’ als gemeenschappelijk kompas. Canon beroepsonderwijs. Hier beschikbaar.
Wolf, M.C., Meyer, A. S., Rowland, C. F., & Hintz, F. (2021). The effects of input modality, word difficulty and individual differences in reading experience on word recognition accuracy. Collabra: Psychology. 7(1): 24919.doi:10.1525/collabra.24919. Hier beschikbaar.
Wolf, M.C., Smith, A. C., Meyer, A. S., & Rowland, C. F. (2019). Modality effects in vocabulary acquisition. In A. Goel, C. Seifert, & C. Freksa (Eds.), Proceedings of the 41st Annual Meeting of the Cognitive Science Society (CogSci 2019) (pp. 1212-1218). Austin, TX: Cognitive Science Society. Hier beschikbaar.
Wolf, M.C., Muijselaar, M. M. L., Boonstra, A. M., & De Bree, E. H. (2019). The relationship between reading and listening comprehension: Shared and modality-specific components. Reading and Writing, 32(7), 1747-1767. doi:10.1007/s11145-018-9924-8. Hier beschikbaar.
Wolf, M.C. (2017). Eye Movements during Oral and Silent Reading. Masterscriptie. Universiteit van Amsterdam. Hier beschikbaar.
Wolf, M.C. (2016). The Contribution of Foundational Skills to Listening Comprehension. Masterscriptie. Universiteit van Amsterdam. Hier beschikbaar.
Wolf, M.C. (2015). Het verschil tussen hardop en stillezen wat betreft leessnelheid en tekstbegrip en de invloed hierop van fonologisch bewustzijn, benoemsnelheid en visuele aandachtsspanne. Student Undergraduate Research E-journal, 1(1), 261-264. Hier beschikbaar.
Wolf, M.C. (2015). Het verschil tussen hardop en stillezen wat betreft leessnelheid en tekstbegrip en de invloed hierop van fonologisch bewustzijn, benoemsnelheid en visuele aandachtsspanne. Bachelorscriptie. Universiteit Utrecht . Hier beschikbaar.
Antwoorden Kennisrotonde
Kennisrotonde. (2023). Welke ontwerpprincipes van cultureel responsief lesmateriaal dragen effectief bij aan het voorbereiden van studenten op het werken in een cultureel diverse beroepspraktijk? (KR. 1721). Hier beschikbaar.
Kennisrotonde. (2023). Wat zijn effectieve manieren om laaggeletterden met jonge kinderen te bereiken om deel te nemen aan activiteiten om hun taalvaardigheden te vergroten? (KR. 1708). Hier beschikbaar.
Kennisrotonde. (2023). Wat is het effect van digitalisering van reken- en spellingtoetsen op het maken van opgaven en de toetsresultaten in groep 3? (KR. 1586). Hier beschikbaar.
Conferenties
Van Kan, C., Brouwer, P., M., Wolf, M., & De Lange, M. (2023). Benutting van kennis uit onderzoek bevorderen in het onderwijs: Hoe doe je dat? Workshop tijdens de Landelijke Practoratendag, 2023. Hengelo.
Van Kan, C., Brouwer, P., M., Wolf, M., & De Lange, M. (2023). Stimulating Educational Renewal by Identifying Knowledge Utilization Strategies. Workshop tijdens de European Conference on Educational Research (ECER) 2023, Glasgow.
Van der Sluis, M., Hermanussen, J., & Wolf, M. (2023). Het belang van bestuurlijke interacties voor onderwijsverbetering in het mbo. Presentatie tijdens de Onderwijs Research Dagen (ORD) 2023, Amsterdam. Abstract hier beschikbaar.
Van Kan, C., Brouwer, P., M., Wolf, M., & De Lange, M. (2023). Werken aan onderwijsvernieuwing in het mbo: kennisbenuttingsstrategieën van practoraten. Rondetafelgesprek tijdens de Onderwijs Research Dagen (ORD) 2023, Amsterdam. Abstract hier beschikbaar.
Groot, A., Wesseling, W., van Drie, E., van Uden, D., & Wolf, M. (2022) Digitale geletterdheid: Doelgroepspecifieke interventies vanuit de bibliotheek. Poster tijdens het WAP-symposium 2022, Amsterdam. Poster hier beschikbaar.
De Lange, M., Brouwer, P., van Kan, C., & Wolf M. (2022). Stimulating educational renewal by identifying knowledge utilization strategies. Workshop tijdens de European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL) 2022, Nijmegen. Abstract hier beschikbaar.
Hintz, F., Wolf, M.C., Rowland, C. F. , & Meyer, A. S. (2021). Evidence for shared knowledge and access processes across comprehension and production: Literacy enhances spoken word comprehension and word production. Poster tijdens de 27e Architectures and Mechanisms for Language Processing Conference (AMLaP 2021), Parijs, Frankrijk.
Wolf, M.C., Smith, A. C., Meyer, A. S., & Rowland, C. F. (2019). Modality effects in vocabulary acquisition. Presentatie tijdens de 41e Annual Meeting of the Cognitive Science Society (CogSci 2019), Montréal, Canada. Hier beschikbaar.
Wolf, M.C., Smith, A.C., Rowland, C.F., & Meyer, A.S., (2019). Modality Effects in Novel Picture-Word Form Associations. Poster tijdens het Language in Interaction Symposium 2019, Nijmegen. Hier beschikbaar.
Wolf, M.C., Smith, A.C., Rowland, C.F., & Meyer, A.S., (2019). Effects of modality on learning novel word - picture associations. Presentatie tijdens de Experimental Psychology Society (EPS) Meeting 2019, London. Hier beschikbaar.
Wolf, M.C., Muijselaar, M.M.L. & De Bree, E. (2018). The Relationship between Reading and Listening Comprehension: Overlap in Constructs and Foundational Skills. Poster tijdens de IMPRS Conference 2018, Nijmegen. Hier beschikbaar.
Wolf, M.C. (2015). Het verschil tussen hardop en stillezen wat betreft leessnelheid en tekstbegrip en de invloed hierop van fonologisch bewustzijn, benoemsnelheid en visuele aandachtsspanne. Poster tijdens de Student Research Conference 2015, Tilburg. Hier beschikbaar.
Populair wetenschappelijke publicaties
Medewerking aan Segeren R. (22-11-2022). Lezen draait om méér dan letters en klanken: Online spel leert kinderen spelenderwijs lezen. Lees hier.
Scherphuis M., & Wolf MC. (03-2021). You learn to write by writing! Interview met de Max Planck Society over de het opzetten van de MPI TalkLing Science Communication blog als 'Best Practice Example'. Lees hier.
Interviewserie voor MPI TalkLing met recent gepromoveerde doctors. Lees hier.
Decuyper, C., & Wolf, M.C. (28-11-2022). Is it easier to process spoken or written language? An interview with Dr. Merel Wolf. Hier beschikbaar
Huisman, J., & Wolf M.C. (06-05-2022). Variation in form and meaning across the Japonic language family with a focus on the Ryukyuan languages: An interview with Dr. John Huisman . Hier beschikbaar.
Kaufeld, G., & Wolf M.C. (24-08-2021). From sounds to meaning: Interview with dr. Greta Kaufeld. Hier beschikbaar.
Gerakaki, S., & Wolf M.C. (03-08-2021). Listening during a conversation: more difficult than you think: an interview with Dr. Svetlana Gerakaki. Hier beschikbaar.
Zormpa, E., & Wolf M.C. (14-06-2021). Communicative intent improves memory of conversations – an interview with Dr. Eirini Zormpa. Hier beschikbaar.
Terporten, R., & Wolf M.C. (17-05-2021). Context and language processing: a balanced story: an interview with Dr. René Terporten. Hier beschikbaar.
Favier, S., & Wolf M.C. (17-05-2021). Book language improves your grammar knowledge: an interview with Dr. Saoradh Favier. Hier beschikbaar.
Azar, Z., & Wolf M.C. (22-03-2021). Bilingualism does not change how much you gesture: an interview with Dr. Zeynep Azar. Hier beschikbaar.
Raviv, L., & Wolf M.C. (08-02-2021). Group size affects language change: an interview with Dr. Limor Raviv. MPI TalkLing. Hier beschikbaar.
Iacozza, S., & Wolf M.C. (11-01-2021). Social group identity influences language processing: an interview with Dr. Sara Iacozza . MPI TalkLing. Hier beschikbaar.
Lattenkamp E., & Wolf M.C. (16-09-2020). Bats learn sounds from each other: an interview with Dr. Ella Lattenkamp. MPI TalkLing. Hier beschikbaar.