Wolf, M., Sweijen, S., Green, K., Crone, E., te Brinke, L., de Boer, F., Bremer, B. & Scheeren, L. (2025). Gelijkwaardige behandeling mbo-studenten. De behoeften van mbo-studenten centraal. ECBO/ Erasmus Universiteit.
Wolf, M., Hermanussen, J., & Smit-Toet, H. (2025). Condities voor effectieve opleidingsteams. Onderwijskennis.
Bremer, B., Coenen, J., Kans, K., & Wolf, M. (2024). Implementing European priorities in VET: Making national VET agile, flexible, innovative, attractive, inclusive and quality-assured: Netherlands. Cedefop Refernet thematic perspectives.
Bakker, S., & Wolf, M. (2024). Gespreksinstrument: van kennis naar implementatie in de onderwijspraktijk. ECBO.
Vadanescu, A., Kleine Deters, B., Wolf, M., & Lubbermans, J. (2024). Verkenning naar praktijkgericht onderzoek in het mbo. ECBO/Regioplan.
Kleine Deters, B., Noll, K., van der Wel, J., Wolf, M., & Gommers, A. (2024). Marktverkenning Schoolboeken en licenties in het mbo. ECBO/Regioplan.
Groot, A., Elderenbosch, M., Wolf, M., van Drie, E., & Reijnders, P. (2024). Leesvaardigheid in het mbo. Literatuurstudie naar effectief leesonderwijs in het mbo. ECBO.
Wolf, M., & Hermanussen, J. (2024). Eindrapport evaluatie pilot doorlopende begeleiding startende leraren. ECBO.
Hermanussen, J., van der Sluis, M., & Wolf, M. (2024). Versterking van het bestuurlijk vermogen van mbo-instellingen voor professionalisering van onderwijsteams. ECBO/TIAS .
Brouwer, P., Wolf, M., de Lange, M., & van Kan, C. (2024). Benutting van kennis uit onderzoek bevorderen in het onderwijs: hoe doen practoren dat? Een hulpmiddel om kennisbenuttingsstrategieën te identificeren en expliciteren. (2024). Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies (TOPS).
van Kan, C., Brouwer, P., Wolf, M., & de Lange, M. (2024). Benutting van kennis uit onderzoek bevorderen in het onderwijs: hoe doen practoraten dat? Bijlage met rijke beschrijvingen van kennisbenutting in de context van practoraten. Hogeschool van Arnhem en Nijmegen/ Hogeschool Utrecht/ ECBO.
van Kan, C., Brouwer, P., Wolf, M., & de Lange, M. (2024). Benutting van kennis uit onderzoek bevorderen in het onderwijs: hoe doe je dat? Een onderzoek naar kennisbenutting in de context van practoraten. Hogeschool van Arnhem en Nijmegen/ Hogeschool Utrecht/ ECBO.
Groot, A., Voskamp, H., Wolf, M., & van Drie, E. (2023). Professionele achtergrond van mbo-docenten basisvaardigheden en burgerschap. ECBO.
Coenen, J., Bremer, B., Hagen, A., Kleinendorst, W., Rens, M., & Wolf, M. (2022). Tweede evaluatie pabo pilots uitgebreide specialisaties jonge kind en oudere kind. ECBO.
Wolf, M.C. (2022). Spoken and written word processing: Effects of presentation modality and individual differences in experience to written language. Proefschrift. Radboud Universiteit Nijmegen, Nijmegen.
van Oeffelt, T., Wolf, M.C., van den Ende, J. (2021). Leren binnen opleidingsteams. ‘Professioneel frame’ als gemeenschappelijk kompas. Canon beroepsonderwijs.
Wolf, M.C., Meyer, A. S., Rowland, C. F., & Hintz, F. (2021). The effects of input modality, word difficulty and individual differences in reading experience on word recognition accuracy. Collabra: Psychology. 7(1): 24919.doi:10.1525/collabra.24919.
Wolf, M.C., Smith, A. C., Meyer, A. S., & Rowland, C. F. (2019). Modality effects in vocabulary acquisition. In A. Goel, C. Seifert, & C. Freksa (Eds.), Proceedings of the 41st Annual Meeting of the Cognitive Science Society (CogSci 2019) (pp. 1212-1218). Austin, TX: Cognitive Science Society.
Wolf, M.C., Muijselaar, M. M. L., Boonstra, A. M., & De Bree, E. H. (2019). The relationship between reading and listening comprehension: Shared and modality-specific components. Reading and Writing, 32(7), 1747-1767. doi:10.1007/s11145-018-9924-8.
Wolf, M.C. (2017). Eye Movements during Oral and Silent Reading. Masterscriptie. Universiteit van Amsterdam.
Wolf, M.C. (2016). The Contribution of Foundational Skills to Listening Comprehension. Masterscriptie. Universiteit van Amsterdam.
Wolf, M.C. (2015). Het verschil tussen hardop en stillezen wat betreft leessnelheid en tekstbegrip en de invloed hierop van fonologisch bewustzijn, benoemsnelheid en visuele aandachtsspanne. Student Undergraduate Research E-journal, 1(1), 261-264.
Wolf, M.C. (2015). Het verschil tussen hardop en stillezen wat betreft leessnelheid en tekstbegrip en de invloed hierop van fonologisch bewustzijn, benoemsnelheid en visuele aandachtsspanne. Bachelorscriptie. Universiteit Utrecht .
Kennisrotonde (2025). In hoeverre zijn de verschillen tussen leerlingen wat betreft technisch lezen stabiel gedurende de basisschool? (KR. 2515).
Kennisrotonde (2024). Welke didactische strategieën voor gecombineerd gebruik van thuistalen en doeltaal zijn effectief om nieuwkomers in een ISK zowel vakinhoud als Nederlands te leren? (KR. 2166).
Kennisrotonde (2024). Welke didactiek en werkvormen ten aanzien van woordenschat dragen eraan bij dat de woordkennis van leerlingen vanaf groep 4 toeneemt en beklijft? (KR. 2051).
Kennisrotonde (2023). Welke ontwerpprincipes van cultureel responsief lesmateriaal dragen effectief bij aan het voorbereiden van studenten op het werken in een cultureel diverse beroepspraktijk? (KR. 1721).
Kennisrotonde (2023). Wat zijn effectieve manieren om laaggeletterden met jonge kinderen te bereiken om deel te nemen aan activiteiten om hun taalvaardigheden te vergroten? (KR. 1708).
Kennisrotonde (2023). Wat is het effect van digitalisering van reken- en spellingtoetsen op het maken van opgaven en de toetsresultaten in groep 3? (KR. 1586).
De Vliegende Brigade, initiatief van het NRO, deed in 2023-2024 literatuuronderzoek naar praktijkvraagstukken van onderwijsinstellingen. Per vraagstuk werd een rapportje geschreven, een factsheet ontworpen en een werkvorm geproduceerd waarmee de vraagstellers direct aan de slag konden.
Bremer, B., Wolf, M., & Scheeren, L. (2023). Buddysysteem in het wo. Vliegende Brigade (ECBO) in opdracht van het NRO.
van Drie, E., Wolf, M., & Scheeren, L. (2023). Betrokkenheid en binding studenten mbo. Vliegende Brigade (ECBO) in opdracht van het NRO.
Wolf, M., & Scheeren, L. (2023). Aansluiten bij de leer- en begeleidingsbehoefte van de student. Vliegende Brigade (ECBO) in opdracht van het NRO.
van Drie, E., Wolf, M., & Scheeren, L. (2024). Zelfregulerend leren stimuleren in de opleiding. Vliegende Brigade (ECBO) in opdracht van het NRO.
Wolf, M., & Scheeren, L. (2024). Ondersteuning tijdens de scriptiefase. Vliegende Brigade (ECBO) in opdracht van het NRO.
Scheeren, L., Bremer, B., & Wolf, M. (2024). Effectiviteit van e-Health-interventies. Vliegende Brigade (ECBO) in opdracht van het NRO.
Wolf, M., & Scheeren, L. (2024). Studievoortgang inzichtelijk maken. Vliegende Brigade (ECBO) in opdracht van het NRO.
van Drie, E., Wolf, M., & Scheeren, L. (2024). Eigenaarschap bij onderwijsvernieuwingen. Vliegende Brigade (ECBO) in opdracht van het NRO.
Wolf, M., Hermanussen, J. (2025). Effectief samenwerken in onderwijsteams in het mbo: wat werkt? Workshop tijdens NRO Deepdive, Bussum.
Elderenbosch, M., & Wolf, M. (2025). Taal verbinden aan betekenisvolle contexten. Workshop tijdens de Staat van het Onderwijs Congres 2025, Maarssen.
Scheeren, L,, & Wolf, M. (2024). Vliegende Brigade: Hoe studievaardigheden van de student bijdragen aan het verminderen van studie-uitval op welke manier kan de opleiding de ontwikkeling van deze vaardigheden ondersteunen. Workshop tijdens het NPO Kennisfestival, Amersfoort.
Hermanussen, J., van der Sluis, M., & Wolf, M. (2024). Sturen op professionalisering van onderwijsteams in het mbo. Workshop tijdens de CVI 2024. Noordwijkerhout.
Bakker, M., Schuurmans, V., Peeters, M., & Wolf, M. (2024). Opstap naar een duurzame loopbaan: wat werkt? Workshop tijdens de CVI 2024. Noordwijkerhout.
Van Kan, C., Brouwer, P., M., Wolf, M., & De Lange, M. (2023). Benutting van kennis uit onderzoek bevorderen in het onderwijs: Hoe doe je dat? Workshop tijdens de Landelijke Practoratendag, 2023. Hengelo.
Van Kan, C., Brouwer, P., M., Wolf, M., & De Lange, M. (2023). Stimulating Educational Renewal by Identifying Knowledge Utilization Strategies. Workshop tijdens de European Conference on Educational Research (ECER) 2023, Glasgow.
Van der Sluis, M., Hermanussen, J., & Wolf, M. (2023). Het belang van bestuurlijke interacties voor onderwijsverbetering in het mbo. Presentatie tijdens de ORD 2023, Amsterdam.
Van Kan, C., Brouwer, P., M., Wolf, M., & De Lange, M. (2023). Werken aan onderwijsvernieuwing in het mbo: kennisbenuttingsstrategieën van practoraten. Rondetafelgesprek tijdens de Onderwijs Research Dagen (ORD) 2023, Amsterdam.
Wolf, M. & van Drie, E. (2023). Standhouder informatiemarkt NT1-conferentie, Woerden.
Groot, A., Wesseling, W., van Drie, E., van Uden, D., & Wolf, M. (2022) Digitale geletterdheid: Doelgroepspecifieke interventies vanuit de bibliotheek. Poster tijdens het WAP-symposium 2022, Amsterdam.
De Lange, M., Brouwer, P., van Kan, C., & Wolf M. (2022). Stimulating educational renewal by identifying knowledge utilization strategies. Workshop tijdens de European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL) 2022, Nijmegen.
Hintz, F., Wolf, M.C., Rowland, C. F. , & Meyer, A. S. (2021). Evidence for shared knowledge and access processes across comprehension and production: Literacy enhances spoken word comprehension and word production. Poster tijdens de 27e Architectures and Mechanisms for Language Processing Conference (AMLaP 2021), Parijs, Frankrijk.
Wolf, M. (2021). Bezoeker Future of Linguistics, Nijmegen.
Wolf, M. (2020). Moderator Q&A-sessie Many Paths to Language (MPAL), Nijmegen.
Wolf, M. (2020). Organisator IMPRS conference 2020, Nijmegen.
Wolf, M. (2020). Bezoeker Future of Linguistics, Nijmegen.
Wolf, M.C., Smith, A. C., Meyer, A. S., & Rowland, C. F. (2019). Modality effects in vocabulary acquisition. Presentatie tijdens de 41e Annual Meeting of the Cognitive Science Society (CogSci 2019), Montréal, Canada.
Wolf, M.C., Smith, A.C., Rowland, C.F., & Meyer, A.S., (2019). Modality Effects in Novel Picture-Word Form Associations. Poster tijdens het Language in Interaction Symposium 2019, Nijmegen.
Wolf, M.C., Smith, A.C., Rowland, C.F., & Meyer, A.S., (2019). Effects of modality on learning novel word - picture associations. Presentatie tijdens de Experimental Psychology Society (EPS) Meeting 2019, London.
Wolf, M. (2019). Standhouder Expeditie NEXT Het Nationale Wetenschapsfestival, Rotterdam.
Wolf, M.C., Muijselaar, M.M.L. & De Bree, E. (2018). The Relationship between Reading and Listening Comprehension: Overlap in Constructs and Foundational Skills. Poster tijdens de IMPRS Conference 2018, Nijmegen.
Wolf, M. (2018). Bezoeker Nijmegen Lectures met Daniel Dennett, Nijmegen
Wolf, M. (2018). Bezoeker Nijmegen Lectures met Elena Lieven, Nijmegen
Wolf, M. (2018). Standhouder Kletskoppen Kindertaalfestival, Nijmegen
Wolf, M. (2017). Standhouder Kletskoppen Kindertaalfestival, Nijmegen
Wolf, M. (2016). 2016: Bezoeker Nederlands Vlaamse Interacademiale Leerproblemen (NVIAL), Nijmegen
Wolf, M.C. (2015). Het verschil tussen hardop en stillezen wat betreft leessnelheid en tekstbegrip en de invloed hierop van fonologisch bewustzijn, benoemsnelheid en visuele aandachtsspanne. Poster tijdens de Student Research Conference 2015, Tilburg.
Medewerking aan Segeren R. (22-11-2022). Lezen draait om méér dan letters en klanken: Online spel leert kinderen spelenderwijs lezen.
Scherphuis M., & Wolf MC. (03-2021). You learn to write by writing! Interview met de Max Planck Society over de het opzetten van de MPI TalkLing Science Communication blog als 'Best Practice Example'.
Interviewserie voor MPI TalkLing met recent gepromoveerde doctors. Lees hier.
Decuyper, C., & Wolf, M.C. (28-11-2022). Is it easier to process spoken or written language? An interview with Dr. Merel Wolf. MPI TalkLing.
Huisman, J., & Wolf M.C. (06-05-2022). Variation in form and meaning across the Japonic language family with a focus on the Ryukyuan languages: An interview with Dr. John Huisman . MPI TalkLing.
Kaufeld, G., & Wolf M.C. (24-08-2021). From sounds to meaning: Interview with dr. Greta Kaufeld. MPI TalkLing.
Gerakaki, S., & Wolf M.C. (03-08-2021). Listening during a conversation: more difficult than you think: an interview with Dr. Svetlana Gerakaki. MPI TalkLing.
Zormpa, E., & Wolf M.C. (14-06-2021). Communicative intent improves memory of conversations – an interview with Dr. Eirini Zormpa. MPI TalkLing.
Terporten, R., & Wolf M.C. (17-05-2021). Context and language processing: a balanced story: an interview with Dr. René Terporten. MPI TalkLing.
Favier, S., & Wolf M.C. (17-05-2021). Book language improves your grammar knowledge: an interview with Dr. Saoradh Favier. MPI TalkLing.
Azar, Z., & Wolf M.C. (22-03-2021). Bilingualism does not change how much you gesture: an interview with Dr. Zeynep Azar. MPI TalkLing.
Raviv, L., & Wolf M.C. (08-02-2021). Group size affects language change: an interview with Dr. Limor Raviv. MPI TalkLing. MPI TalkLing.
Iacozza, S., & Wolf M.C. (11-01-2021). Social group identity influences language processing: an interview with Dr. Sara Iacozza . MPI TalkLing.
Lattenkamp E., & Wolf M.C. (16-09-2020). Bats learn sounds from each other: an interview with Dr. Ella Lattenkamp. MPI TalkLing.